Indie 2022

Měsíc na trase Delhi – Ladak – Srinagar – Mumbai


Fotky Google Photos

Cestopis také dostupný na worldee.com

Navštívená města

Agra

moje hodnocení 70%
Agra je slavný Taj Mahal a naopak. Moc se mi sem nechtělo, ale naživo je to fakt perfektní zážitek. Na radu našeho řidiče jsme tam šli v 6 ráno – tedy dřív než dorazí davy turistů z Delhi. Potom jsme ještě zašli do centra města kde evidentně moc bělochů nepotkávají a nakoukli do hinduistické svatyně a to byl opravdu silný okamžit který si asi budu pomatovat už navždy. Tady je chudoba absolutní a každý pohled někomu do očí automaticky znamená že už se dotyčného nezbavíte.

Delhi

moje hodnocení 50%
Hlavní město se mi těžko hodnotí, viděli jsme jen pár míst. Tady pochopíte že v Indie je až extrémní směs hezkého a ošklivého, bohatého a chudého, chutného a smradlavého atd. Pozor na podvodníky kteří se tváří jako hodní strejdové a chtějí Vám poradit – nám např nám nabulíkovali že náš hotel je ve slamu (lež) a že se tam nesmí kvůli covid (lež) a že povolení ke vstupu do oblasti nám vydají v turistickém infocentru (lež) kam nás idned rádi zavezou. Samozřejmě se z toho vyklubala klasická soukroumá cestovka kde nám potom hodinu vysvětlovali že náš měsíční itinerář se celý špatně a že nám ho rádi za pár set dolarů zajistí full service. Zajímavý mi přišel kontrast mezi starým (nuzné a přecpané lidmy) a novým městem (postaveno Brity, široké bulváry a krásné parky)

Srinagar

moje hodnocení 20%
Obecně bych už tam nejel, tady jsem si připadal jako chodící peněženka. Místí obchodníci se vás neptají jestli něco chcete koupit, ale kolik toho chcete naložit. Spaní v hausbotu na jezeře Dal je zajímavá místí specialita, bohužel majitelé lodi nám jaksi zapoměli říct že tam budou s náma a nechávali nám nulové soukromí a dokonce nám lezli i do pokoje (nešel zamkout). Na konci při placení jsme se nestačili divit co všechno chtěli doplatit extra. Navíc ve městě kromě jezera opravdu nic moc extra není a zpětně to vnímám jako vyhozený čas a peníze. Plus ve vzduchu se cítit jisté napětí protože je to blízko Pákistánu a na ulicích vidíte vojáky a menší tanky. Tady už jasně dominují muslimové, zatímco v Lehu odkuď jsme dorazili bude většina hindu- nebo budhistů.

Bombaj

moje hodnocení 70%
Úplně jiný než co jsme doposud viděli, město u moře s panoramatem New Yorku, kde se už je cítit západní styl. Tady si můžete dopřát cokoliv – např pivo a maso (který nás zatím míjelo). Ale čekal jsem víc. Možná toho bylo na mě po měsíci už prostě moc.

 

Ladak

moje hodnocení 100%

Sice stále Indie, ale absolutně „neindická“ oblast. Liší se ve všem. Pohoda, relativní čisto, klid, tak akorát lidí, usmívající se Tibeťané na každým kroku, nikdo nám nic nenutil, příjemný hospody a kavárny – prostě po příletu z Dillí ráj na zemi. Je to už dost vysoko takže se doporučuje první 3 dny relax. Hlavní atrakcí Lehu je centrální trh a temple na kopci. Udělali jsme si tu základnu v jednom hotelu kam jsme se po každém výletu nebo treku vraceli. Na konci září tu kupodivu nebyla ani noha, západních turistů jsme za 2 týdny viděli asi 10. V Lehu najdete veškeré zázemí které potřebujete.

Sham Valley trek

moje hodnocení 70%
3 dny, 40km, max výška 4000mnm

Jednoduchý trek dostupný busem z Lehu. Spaní u místních na Homestay ve velmi pěkných pokojích za cca 1400Inr za osobu. Zcela odlehlá lokalita, mezi vesnicemi jsme nikoho nepotkali. Nejhezčí místa jsou v pasech kde ke krásný výhled na okolní 6tis kopce. Doporučuju i začátečníkům, krátké trasy, výborný servis od místních.

POZOR: druhý den jsme špatně uhnuli doleva, a dost si zašli. Je to zrádný místo protože správná cesta není vůbec vidět. Když stojíte v pasu Rongthil La a Hemis máte za zády, musíte mířít na vysoký kopec mírně doprava, nikoliv doleva dolů kam míří všechny cesty.

Markha Valley trek

moje hodnocení 85%
5 dní, 70km, max výška 5300mnm

Těžší trek než Sham Valley, ale obecně ok a ujde to každý kdo nedostane výškovku. Spaní opět u místních, tentokrát opravu minimální komfort včerně broučků (kdo to nemá rád může si s cestovkou dohodnou spaní ve stanu).
Na trek jsme raději vyrazili s cestovkou (BrokenMoon Trek & Tours hned naproti Moravian School v Lehu) a zkušeným průvodcem. Určitě to byla štastná volba, jednak každýho v údolí znal, tlumočil nám a obecně s ním bylo spousta srandy. Dále cestovka zajistí dopravu tam (Leh-Chilling) a zpět (Chokdo-Leh). Ve skupině 3 lidí jsem platil 13000Inr a víc už na treku utrácet není kde.
Jinak na začátku října 2022 byl trek zcela bez turistů a počasí ideální, poslední noc ve stanech bylo kolem nuly, ale pořádný péřák a spousta dek stačily.
První 3 dny se jde vyloženě na pohodu a stále se mírně stoupá kolem říčky Markha, 4tý den je nutno hodně nabrat výšku a spí se pod sedlem ve stanech, 5 tý poslední den se jde velmi jednoduchý výšlap do sedla Konmaru La pass, ze stanového tábora v Nimalingu pouhé 2hod mírně do kopce. Nejtěší část je sestup protože cesta vede v úzkém kaňonu říčkou (nedoporučuju to chodit za ledu).

 

Poznámka na konec

Indie určitě není pro každého ale rád jsem jí poznal. Ve srovnání s Nepálem u mě vítězí právě Nepál, ale pokud chcete například jet poprvné do Himalájí tak bych doporučovat jet do Indického Ladaku kde budete mít lepší standard (myslím např hotely, silnice, signál atd.) a budete níž z hlediska nadmořské výšky a následně na nějaký parádní trek do Nepálu.
Místní nám opakovaně doporučovali zajet do města Goa (aka party city) a státu Rishikesh (zeleň a meditační-yoga retreaty)

Pros
+ perfektní silnice včetně odlehlých oblastí Ladaku
+ milí Tibeťané všude, plně integrovaní do společnosti (ne jako v Nepálu v imigračních kempech)
+ obecně jsme se cítili bezpečně
+ levné a dobré hotely a jídlo
+ žádné střevní ani jiné zdravotní potíže
+ velmi málo turistů, za celý měsíc jsme jich potkali snad 20
+ všude nám stačila angličtina

Cons
– dražsí než jsme čekali
– pozor na vyčůránky a podvodníky, jednou se nezeptáš kolik ten čaj stojí a budeš za něj platit 50x víc
– občas až absurdně špatná hygiena (např řezníci na trhu v Lehu, to je středověk)
– všechno jídlo kořeněné dejme tomu, ale jíst to měsíc ..
– parodie na bezpečnostní prohlídky na letištích, mě vždy kontrolovali bágl snad 3x zatímco místí okatě obcházeli rentgen
– místní se rádi tlačí, i tam kde to není třeba, proště tělo na tělo
– jízdní styl většiny řidičů

 

Náklady
letenky 21tis
Útrata v Indii včetně 2 přeletů 30tis


Uveřejněno

v

od

Značky: